Sidor

måndag 30 april 2012

American pancakes med fiberhusk

Igår morse testade jag att göra pannkakor med fiberhusk, de skulle påminna om American Pancakes eftersom de blir fluffiga så det ville jag prova.
Recept (för er som gillar sånt):
2 ägg (vispas fluffigt)
½ burk kesella/kvarg (ca 125g) blandas i
1 kryddmått bakpulver
½ kryddmått salt
(om du vill göra dem till efterrätt eller "sött" mellanmål blanda i kardemumma, vaniljpulver eller kanel annars kan man med fördel lägga i lök, kött av något slag nu)
värm upp stekpannan
vispa i 2 msk fiberhusk. Denna sväller snabbt och gör smeten rätt tjock så man får klicka ut plättarna med sked. Jag fick ut 5 lite större plättar av denna sats.
Maken och sonen hade vanlig sylt till sina, jag valde att blanda lite kesella med Perrellis proteinpulver smak jordgubb.
1 plätta senare tillsammans med en klick jordgubbsgegga var jag proppmätt!
Nästa gång tror jag jag ska göra dem "matiga" och ha rödlök, kalkon och smaksatt keso till istället.

Idag är det Valborg, vilken vi "firar" eller rättare sagt tillbringar med goda vänner. Det blir grillat för hela slanten och jag ska "ladda" inför morgondagen. Jag känner mig verkligen taggad inför staten av DETTA.

1 kommentar:

Lena sa...

obs!! inte 1 krm bakpulver! det ska vara 1 tsk!!

kram

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...