Sidor

måndag 16 augusti 2010

Hur är det att inte vara tjock längre?

Fick frågan i helgen och jag blev både glad, ledsen och fundersam. Glad för att jag inte anses som tjock längre (i den personens ögon i alla fall), ledsen för att ordet fortfarande är så negativt laddat för mig och fundersam över vad som förändrats och hur.

Detta kommer jag på:
  • Jag tänker inte varje dag på att "jag måste bli smal".....livet handlar nu om att må bra och uppfylla mål jag satt upp och är inte en ständig jakt på orimligheter.
  • Jag orkar sååå mkt mer varje dag än tidigare, behöver inte längre fundera om jag ska tvätta, städa eller storhandla - jag orkar alla sakerna en och samma dag. Sånt som andra inte förstår, men som gör mig lycklig.
  • Att orka med sonens tempo utan att behöva vila mellan varven, det är den största vinsten!
  • Det är inte längre en pina att äta offentligt, jag tror inte längre alla stirrar på vad "hon den feta vräker i sig" o undrar om hon "verkligen ska äta allt det där"......
  • Även jag kan fynda på rea! Att hitta ett plagg för rimliga pengar på tjockisavdelningen var nästan omöjligt! I år har jag fyndat toppar för hör o häpna: 24,90 (halva reapriset). Hände ALDRIG innan! Sånt är kanske svårt för er andra att förstå, men för mig är det en otrolig glädje!
  • En sak som kan tyckas banal men som jag tänkt mkt på är att när jag tidigare klev på bussen var jag orolig över att inte få sitta intill ett fönster. Sitter man intill ett fönster kan man försöka pressa sig mot väggen så att rumpan inte tar upp mer än ett säte....sitter man på ytterplatsen kan man inte pressa sig mot personen bredvid precis....vilket gör att rumpan hänger utanför....sånt oroar mig inte längre. Så jävla skönt!
  • Man behöver inte längre tacka nej eller komma på dåliga ursäkter för att inte vara med på utflykter eller utomhuslekar (typ brännboll mm) med rädsla för att man skäms för hur man ser ut eller för att man inte skulle orka eller kunna delta i lekarna pga sin storlek.
  • Jag skäms inte längre för att visa mig i badkläder på en badstrand vilket jag gjort de senaste 20 åren.
  • Allt känns lättare o jag menar ALLT!
  • Humöret är jämnare (enligt maken) eftersom jag äter var 3e timme. Även om jag fortfarande är temperamentsfull till min natur ;)
  • När jag mår bra och är harmonisk, mår min familj bra....det säger i alla fall min man.
  • Jag undviker inte längre kameran med rädsla över att behöva mötas av en sanning om att jag är stor....nu ber jag istället maken ta foton på mig så jag med egna ögon kan få se hur mkt mindre jag blivit....eftersom spegelbilden fortfarande inte överensstämmer med verkligheten.
Det är vad jag kommit fram till.....och funderar jag lite till kommer jag säkert på lika många punkter till. Kommer du på något?

12 kommentarer:

Maggan sa...

Instämmer i allt... Precis de där vinsterna har jag också upptäckt! Även om jag inte känner igen bussbekymret... Det finns inte så mycket bussar där jag bor. *skrattar*
Men ett annat bussbekymmer var när jag reste med Swebus. "Bälte på" uppmanade chauffören. Jo, men visst - ett bälte som definitivt inte var anpassad efter en större person...

Unknown sa...

Åh vad jag blir glad att läsa att du upplevt sådana förändringar! Samtidigt som jag blir ledsen när jag inser hur mycket jobbiga tankar du brottats med. Jag måste säga att du är imponerande bra på att skina upp och vara en solglimt för andra, om det är så här mycket jobbiga tankar du haft! WOW säger jag bara!

FOrtsätt vara den du är! Oavsett storlek. PUSS!!

Pippi sa...

Jag känner igen mig i mycket av det du tog upp här. Jag måste säga att du var fin innan också

Mycket tuff resa du har gått för att nå dit du är idag.

De som kläcker ur sig så dumma kommentarer är avundsjuka på det du presterat, varför inte berömma dig istället för du har gjort ett grymt jobb!

Var rädd om dig! Kram

nettan sa...

jag har aldrig haft vet att känna mig så tjock att jag tackat nej till nåt kul ,, men visst mår jag bättre med - 30 kg .. livet leker... kram på dig .. massor av kläder som väntar på dig

Lena sa...

Som jag skrev på FB, fruktansvärt klantig kommentar. Har den personen någonsin varit överviktig? Eller är den personen överviktig men inte lyckats gå ner i vikt? Är det avundsjuka eller missunnsamhet? I såna lägen önskar man att man skulle velat ha en bitande kommentar att ge i retur, men oftast kommer man inte på dem förrän senare! Kramar i massor

Maribella sa...

Vilken härlig lista - och vilken fantastisk viktresa du gjort!!!
Var stolt över dej själv, det glömde du skriva upp!
Kram

Smala Jessica? sa...

Vilket bra inlägg. Precis alla de där tankarna är som tagna från mitt huvud men istället för att det är där jag är och är glad över är det något jag vill ha. Jag är rädd för allt det där och kämpar nu in i det yttersta för att ta mig därifrån.

Tack för ett bra inlägg. Det fick mig att vilja kämpa lite till.

Kram

L8 sa...

Ta en kik i min blogg :)

inger sa...

Snyggt första bildcollage!! Jättefint. Jag kan knappt bärga mig tills jag får upptäcka det som du nu upptäckt. Låter härligt i allt. Heja dig!! Kramen i

Helene sa...

Jag tycker att man inte ska döma efter utseendet, men tyvärr så är det ju så i dagens samhälle att utsidan räknas mer än insidan...
Det är så sorgligt !!
Jag tycker du ska vara stolt över dig själv !!Det är ju DU som ska må bra inom dig och ingen annan.
Ha det gott !!
Kram Helene.

ANNA sa...

Hello!
jag känner så väl igen mig och vi har vunnit så mycket men ibland gör en del kommentarer ont för att man minns hur det var!!
Kommer ju alltid vara en "tjockis" i huvudet tror jag hi hi!!
kram

Sandra sa...

Vilken härlig läsning, så många härliga förändringar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...